Pages

Thursday, July 12, 2012

Umur dan atau kelayakan

Kekadang mengutamakan kelayakan berbanding umur dalam sosial,
Kekadang ada yg mendepankan umur dalam apa apa persoalan dan pergaulan, bagi saya elok utamakan umur dahulu dari segi prioritinya.

Orang muda yang sombong akan diperkatakan,,tapi orang tua yang degil kurang menjadi topik bualan.


:-):-):-):-):-):-)***########

"...tak baek tau, tengking tengking..." petah sang Along
sapa bagi tau, tanya pakcik.
"...mama bagi tau.."

"....tak elok tau ngata orang...." dari mulut akak
Sapa cakap, pok cik tanya.
"....abah pesan..." jawab akak seorang anak perempuan.

Moralnya nasihat mengikut pengalaman melawan atau lawan.

1 comment:

anyss said...

Assalamualaikum,
Saya lebih utamakan umur dan tahap kesantunan orang berbanding pangkat. Tapi dlm situasi tertentu, kalau org yg berumur tu kurang ajar, minta maaflah utk saya hormat.

Lagi baik kalau orang berumur itu turut saya kagumi sisi lainnya macam pangkat, ilmu, soleh dll tetapi pangkat bukanlah hal utama untuk saya dahulukan dia. Mungkin saya nampak kurang ajar hu hu hu