Pages

Saturday, September 20, 2008

Bumi yang bulat


Putaran dalam sebuah kehidupan

Dari empunya cerita seorang kawan melalui seorang saudara kepada seorang sahabat;
Seorang gadis belasan tahun yang masih dara, jodohnya ditakdirkan berkahwin dengan seorang lelaki veteren (unsur kekayaan diabaikan) sebaya dengan ayahnya. Pucuk muda. Corak kehidupan sederhana.

Umur gadis itu baru mendaki 19 tahun, manakala suaminya pula telah melewati 59 tahun perbezaannya adalah 40tahun. Secara fizikal, pertukaran hormon akan menjadikan sang lelaki lebih muda atau menurun (analisa tanpa temu ramah atau audit bertauliah) kepada 39 tahun. Adil. Sang suami akan bertambah sihat, segar dan gagah terikut-ikut dengan gaya serta perwatakan baru. Manakala isteri pula akan bertambah matang, dari segi fizikal menaik ke atas kepada 39 tahun juga. Adil. Wanita bertambah tua dalam perubahan penuaannya. Demi cinta. Demi kasihan.

Takdir juga bila tiba tahun-tahun terakhir seorang suami yang jemu dalam tahap melayan isteri. Wujud orang ketiga (lelaki yang lebih muda). Takdir juga Sang Suami menjadi arwah. Meninggalkan isteri muda secara kebetulan muncul insan yang sudi mengisi ruang dan mendengar rintihan.

Kemudian Sang isteri telah berkahwin lain dengan lelaki muda. Oleh kerana fobia dari pengalaman memilih berkahwin dengan lelaki yang berumur lalu terpikat lelaki lebih muda darinya. Ubah rasa. Ubah selera. Wanita juga ada hak untuk menggunakan istilah `pucuk muda`
Pertukaran hormon juga boleh mengembalikan usia awet muda tadi menjadi usia sebenar. Adil
Bilangan angka umur yang sama. Cuma Lelaki lebih muda dari wanita.

Begitulah corak kehidupan insan yang berulang-ulang.

¬¬¬¬Moralnya setiap kejadian ada hikmahnya. Baik sangka, tanpa buruk sangka seperti gatal (pihak lelaki), kikis harta (pihak perempuan). Tidak perlu mengutuk atau menghina mana-mana kaum.¬¬¬¬¬

1 comment:

azieazah said...

So... rasa-rasanya... U nak pilih pucuk yg bagaimana?

yang masih hijau lembut tapi PAHIT?