Pages

Thursday, February 17, 2011

[ Ceramah Agama] Pemantauan Kuliah dan Ceramah di Surau /Masjid, cara JPJ perlu ditiru (update esok Jumaat))

Demi menjaga keharmonian dan kualiti sesebuah ceramah kuliah agama, wajar pihak berkuasa memantau perjalanan dan pengisiannya.

Contohi tauladan dari Pihak JPJ, adakan borang penilaian selepas ceramah dan kuliah di sesebuah surau. Supaya tiada timbul fitnah perniagaan, jual buku dan pengisian yang lemah. Bentuk dan cara penyampaian yang membosankan serta mengantuk oleh para jemaah yang hadir. Masa selepas maghrib, selepas makan malam, kelihatan jemaah akan tertidur jika suara yang dikeluarkan oleh moderator agak perlahan.


Juga menggelakkan cerita Syok sendiri penceramah.

Borang penilaian boleh diedarkan dan dipungut oleh orang luar bukannya pihak nazir, AJK masjid untuk meyakinkan jemaah yang hadir, sebarang komen akan dibuat perubahan.

Pengisian dan Hukum

Andai kita terdengar sesuatu fakta atau hukum yang bercanggah dengan normal ceramah dari seseorang ustaz??apa yang perlu dibuat?

wajarkah menegurnya secara berdepan on line dikhalayak ramai?
atau secara berseorangan semasa minum?

* Dengar cerita tiada jemaah yang berani  menegur seorang ustaz yang MENGHINA RASUL? dalam ceramahnya??..
~~
17/02 Orang Asli kehilangan punca pendapatan setelah ladang getah seluas 100 hektar didakwa ditebang oleh syarikat dilantik kerajaan Pas Kelantan.

Dialek:
berjalan secara perlahan= kese- kese
jalan slow= koho
tindik kutu= tindah kutu.
Malap =sebe

3 comments:

eelobor said...

nampak macam ada program di TIB, Batu Caves

Murni Alfathunnisa said...

mengantuk + tidur..penyakit yang selalu ada di majlis-majlis ilmu...tambah-tambah lagi kalau penceramah skema je..macam baca teks.

Cetusan said...

Eelobor,
selamat menonton

SITI,

tidur sebelum ditidurkan ...